Thursday, February 28, 2013

Pemikir ASLI Ramal BN Menang PRU 13



Badan pemikir swasta, Institut Kepimpinan Strategik Asia (ASLI) meramalkan Barisan Nasional (BN) akan memenangi Pilihan Raya Umum ke-13 (GE13) kerana sokongan masyarakat Melayu luar bandar telah kembali kepada Umno dan BN.

Dalam analisis yang dibentangkan semalam, ASLI berkata BN dijangka memenangi 123-135 kerusi dalam pilihan raya akan datang, tetapi boleh mencapai setinggi 150 jika Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak boleh menarik pengundi Cina dan India yang belum membuat keputusan muktamad.

“Dari tafsiran penyelidikan saya jika peralihan pengundi Melayu luar bandar kuat kepada Umno maka pertempuran undi Melayu luar bandar akan memihak kepada BN.

“Pilihan raya akan datang pada dasarnya akan diputuskan oleh pengundi di kawasan-kawasan luar bandar,” kata Pengarah ASLI, Tan Sri Dr Michael Yeoh Oon Khing memberitahu The Malaysian Reserve dalam satu temu bual e-mel semalam.

“Bagaimanapun, apa yang boleh pasti adalah bahawa dua pemenang besar dalam pilihan raya akan datang yang dijangka pada 14 atau 21 April 2013, adalah UMNO dan DAP.”

Baca selengkapnya sila klik di sini

Anwaraidc

0 comments:

Post a Comment