Saturday, February 23, 2013

DAP Mau Bertanding 75 Kerusi?? Macam Mana PAS Nak Berkuasa???



Mengambil kira pergolakan yang berlaku dalam PKR yang membabitkan Ketua Umum PKR, Anwar Ibrahim dalam kes liwat dan khalwat bersama Chinadoll dan PAS dibayangi dengan isu hudud dan perbalahan bersama DAP dalam isu Kalimah Allah, DAP mengambil keputusan untuk bertanding di 75 kerusi Parlimen atau lebih supaya menjadi tulang belakang kepada Pakatan Pembangkang.

Sehingga kini, sejak kewujudan Pakatan Pembangkang masih tiada lagi seorang ‘ketua’ yang memimpin. Tanggapan bahawa Anwar Ibrahim adalah ketua Pakatan Pembangkang sangat meleset sebab beliau hanya Ketua Pembangkang bukannya Ketua Pakatan Pembangkang.

Ahli Jawatankuasa DAP Kedah, S. Neelamekan membuat kritikan terbuka terhadap PKR dan PAS yang dilihat sudah tidak lagi relevan dalam konteks politik Malaysia. Selain pelbagai skandal, kedua-dua parti itu dilihat sudah tidak lagi berupaya menarik sokongan pengundi Melayu.

Mengambil kira Pilihan Raya Negeri Sarawak Ke-10 April 2011 menyaksikan walaupun PKR bertanding di 45 kerusi, tetapi hanya menang 3 sahaja berbanding DAP yang 10 kawasan dan menang 9 daripadanya biarpun terpaksa berhadapan dengan PKR di beberapa kawasan DUN.

S. Neelamekan yang juga Pengerusi DAP Cawangan Lunas turut mendesak agar DAP ‘memimpin’ Pakatan Pembangkang yang kini teruk dilanda krisis kepimpinan selain isu akhlak.

Berdasarkan senario semasa ini DAP dilihat lebih kuat berbanding PKR dan PAS atas faktor undi pengundi Cina.

Manakala PKR hanya berjuang untuk Anwar Ibrahim menjadi Perdana Menteri dan PAS diubah seperti mempergunakan agama Islam untuk menarik perhatian pengundi dengan kedua-dua parti itu tidak mempunyai pengetahuan dalam memerintah Malaysia.

0 comments:

Post a Comment