Sunday, April 7, 2013

Pendedahan Bekas Pegawai Agama Anwar Buat Dr Sidek Baba Sedar



 Prof. Datuk Dr. Sidek Baba berkata beliau agak terkejut dengan pendedahan seorang mufti yang pernah menjadi pegawai agama Datuk Seri Anwar Ibrahim yang turut hadir dalam pertemuan tertutup di rumahnya kira-kira pertengahan tahun lalu.

“Di antaranya yang saya tanya adalah seorang mufti, yang pernah menjadi penasihat agama Datuk Seri Anwar. Beliau datang ke rumah saya dalam pertemuan tertutup rakan-rakan saya dalam ABIM dan simpatisme ABIM.

“Siapa Anwar sebenarnya..saya agak terkejut. Jadi, saya tidak kutip pandangan-pandangan daripada orang biasa berkenaan Datuk Seri Anwar. Beliau penasihat agama Datuk Seri Anwar Ibrahim.”

Beliau tidak menyatakan siapakah mufti yang juga bekas penasihat agama Anwar itu serta butiran pendedahan yang didedahkan kepadanya, namun difahamkan kejadian tersebut berlaku ketika Anwar menjadi Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan.

Dr Sidek yang bekas Setiausaha Agung ABIM turut mendedahkan maklumat bekas orang kanan Anwar, Senator Ezam Mohd Nor yang bercerita tentang kejadian Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail yang pernah menelefonnya dari Washington agar tidak membenarkan mana-mana lelaki bermalam di rumah kediamanya bersama Anwar.

Difahamkan kejadian itu berlaku sekitar tahun 2005 dan menjadi punca utama Ezam meletakkan jawatan dalam PKR dan menjauhkan diri daripada Anwar.

“Saya berjumpa anak murid saya, saudara Ezam Mohd Nor. Dia belajar di UIAM dulu, saya sebagai Timbalan Rektor masa itu.

“Saya tanya dia, Ezam tolong cerita dengan cikgu, mengapa kamu tinggalkan Anwar ?

“Ezam ceritakan..bahawa suatu malam, sewaktu Anwar balik, di mana Dr Wan Azizah telefon daripada Washington (bertanya) dengan siapa bersama Anwar masa itu.

“Wan Azizah berasa resah..sehingga sekarang Wan Azizah tidak nafikan. Sehingga sekarang Anwar tidak nafikan benda itu berlaku. Kalau dia tidak nafikan, apakah benda itu berlaku atau macam mana ?

“Bagi saya seorang ahli akademik, sudah tentu, saya nak tahu, mengapa tidak dinafi ?,” katanya kepada Buletin Utama, TV3 hari ini selepas mengunjungi bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, di pejabatnya Yayasan Al Bukhary, Kuala Lumpur.

Menyentuh tentang ramai tokoh-tokoh ABIM yang bertanding atas tiket PKR dalam Pilihan Raya Umum ke-13, Dr Sidek berkata, ABIM kini sudah tidak boleh mendakwa sebagai badan ‘bebas’ lagi dan dalam jangka panjang, ia akan merosakkan imej NGO itu sebagai sebuah badan dakwah.

“Kali ini dikatakan ramai pimpinan ABIM akan terlibat dalam politik. Sedangkan ABIM adalah sebuah pertubuhan yang saya anggotai lebih 30 tahun, sejak dulu, sehingga Anwar menjadi menteri dalam kabinet kerajaan, ABIM mengambil sikap non-partisan.

“Ini penting bagi ABIM, kerana ABIM sebuah badan dakwah dan tarbiah. Kalau ABIM mula memihak kepada tokoh-tokoh politik tertentu, bayangkan perjuangan selama ini dan jangka panjang ABIM.”

Pada 27 Mac lalu, Dr Sidek mendedahkan tiga sebab beliau meninggalkan Anwar, meskipun lebih 30 tahun mereka bersahabat.

Katanya, sebelum meninggalkan Anwar beliau menyiasat serta menemu bual 28 individu yang sangat rapat dengan Anwar dan kemudian membuat solat sunat istikharah bagi memohon petunjuk.

“Anwar ketika kami bersama-sama dalam ABIM dulu sentiasa mengingatkan saya bahawa seseorang pemimpin bukan sahaja kena bersih tetapi mesti kelihatan bersih dan saya pegang erat amanat itu sampai sekarang.

“Namun, dalam siasatan selama tiga tahun sebelum meninggalkan beliau, saya dapati terlalu banyak persoalan moral yang melingkari Anwar. Saya pegang kata-kata saya ini kerana kesemua 28 saksi itu masih hidup.”

8 comments:

  1. itu pun masih ramai lagi yang buta mata buta hati...fikir fikirkan lah

    ReplyDelete
  2. orang yang rapat, yang kenal berpuluh tahaun AI pun tak tahan....blah juga akhirnya. jadi apa tunggu lagi cai2 sekelian. adakah anda kenal benar AI, kenal luar dan dalam? atau sekadar terpersona dengan kata2 lunak AI dalam ceramah? fikiranla.....

    ReplyDelete
  3. Nak buat cam ner...dpa tu smuanya ciber troper dh krjanya bngkng jer

    ReplyDelete
  4. hok alah... patut la jumpa ezam, zul kulim, zahrain ya dato'. sape lagi dato'? mrk nie semua ada dendam dengan anuar dato'. nape xsiarkan jek semua 28 owang tu dato'. siarlah. kami nak tau nie...

    ReplyDelete
  5. Allah maha mengetahui akan perbuatan & niat hamba2Nya....

    ReplyDelete
  6. Ha ha perangai supe kazim elias

    ReplyDelete
  7. kazim elias bgus dakwah org. Ko fitnah org anon 4 december 2013

    ReplyDelete
  8. IBU DITA .(Karyawan) terimah kasih banyak Aki atas bantuanya anka ghoib AKI RANGGONG benar-benar tembus mohon maaf AKI ini pengalaman saya...waktu itu saya pernah minta bantuan pada seseorang yang mengaku pintar meramal angka toto...dan saya harus belajar untuk mendapatkan angkanya sampai saya hutang sana sini tapi apa yang terjadi angka yang saya terimah ngak ada yang keluar manpus dalam hati kecil saya....dimana saya harus bayar hutan yang terlanjur menumpuk...hingga akhirnya saya di kasih inpo teman untuk menjadi member AKI RANGGONG hasil angka ritual ghoib yang di kasih AKI kirim ternyata jitu...akhirnya terbayar hutang saya ini dan saya Membeli 8 unit rumah di Karawang, Tanah Kavling, dan franchise minimarket .hanya sekedar pengalam saya...untuk yang mau mencoba angka ghoib dari AKI RANGGONG silahkan hub/sms di nomor ( 085-222-967-279 ) ngak usah ragu-ragu...karna saya sudah merasakanya..terimah kasih AKI RANGGONG..salam bahagia...!!!





    IBU DITA .(Karyawan) terimah kasih banyak Aki atas bantuanya anka ghoib AKI RANGGONG benar-benar tembus mohon maaf AKI ini pengalaman saya...waktu itu saya pernah minta bantuan pada seseorang yang mengaku pintar meramal angka toto...dan saya harus belajar untuk mendapatkan angkanya sampai saya hutang sana sini tapi apa yang terjadi angka yang saya terimah ngak ada yang keluar manpus dalam hati kecil saya....dimana saya harus bayar hutan yang terlanjur menumpuk...hingga akhirnya saya di kasih inpo teman untuk menjadi member AKI RANGGONG hasil angka ritual ghoib yang di kasih AKI kirim ternyata jitu...akhirnya terbayar hutang saya ini dan saya Membeli 8 unit rumah di Karawang, Tanah Kavling, dan franchise minimarket .hanya sekedar pengalam saya...untuk yang mau mencoba angka ghoib dari AKI RANGGONG silahkan hub/sms di nomor ( 085-222-967-279 ) ngak usah ragu-ragu...karna saya sudah merasakanya..terimah kasih AKI RANGGONG..salam bahagia...!!!

    ReplyDelete